רשימת תעודות סל להדפסה
 
נתוני שווי הוגן יומיים
 
 


  * תעודות סל עם מחזור המסחר הגבוה ביותר  
 
 

המשבר בענף הקמעונאות יוצר הזדמנויות חדשות / יוני 2017

 

תרבות הצריכה העולמית משתנה באופן קיצוני. אם בעשורים האחרונים מרכזי הקניות הגדולים החליפו את החנויות השכונתיות, כיום חברות האינטרנט משתלטות על השוק.

 

הדוחות שחברות הקמעונאות האמריקאיות פרסמו ברבעון הראשון לא משאירות מקום לספק, באופן גורף החברות הציגו ירידות חדות בהכנסות וברווחים, וזה בזמן שכולן נמצאות בהליכי התייעלות משמעותיים, הכוללים סגירה מאסיבית של חנויות וקיצוצים בכוח האדם. באותו הזמן, חברות האינטרנט מדווחות על עליות חדות בהכנסות וברווחים, ולא קשה להבין את הקשר בין המגמות.


 

השינוי בתרבות הצריכה הוא עובדה, אבל ייתכן שהמשמעות היא גדולה הרבה יותר. בתקופת הקניות במרכזים המסחריים, התחרות על הצרכן הייתה בעיקר ברמה הגיאוגרפית. כלומר, צרכן רכש במרכזי קניות באזורו, והתחרות הייתה בין מרכזי הקניות באותו האזור לבין החנויות השונות באותו מרכז הקניות. לעומת זאת,  כיום, התחרות על הצרכן היא אפילו לא ברמת המדינה.

 

מנגנון הצריכה המסורתי מתנהל כך: 1. יצרן – מייצר את המוצר, לרוב לא במדינות מערביות, אלא  היכן שעלויות הייצור נמוכות. 2. יבואן – קנה מהיצרן והוביל את המוצר למדינתו. 3. חנות – קנה מהיבואן בסיטונאות והציג בחנות. 4. צרכן – קנה את המוצר מהחנות. כלומר עד שהצרכן קנה את המוצר היו שלושה שלבים בדרך, כששניים מהם רק מתווכים, אך גם הם מרוויחים מהתהליך ובסופו של דבר מייקרים לצרכן את המוצר.


 

בעולם האינטרנטי המצב שונה. יש יצרן והוא מפרסם את מרכולתו בפלטפורמת מכירות אינטרנטית ישר לצרכן. נכון, היצרן צריך לשלם אחוז מסוים מהמכירה לפלטפורמה האינטרנטית, אבל הוא קובע את המחיר הסופי לצרכן, ולכן המתווכים נעלמים. כלומר, המעבר לצריכה דרך האינטרנט בעצם משנה את השוק הכלכלי בכך שהחלק של היבואנים והחנויות נעלם, ומתווספת הפלטפורמה האינטרנטית.

 

מלבד ההיעלמות הצפויה של היבואנים והחנויות, יש עוד שינוי מהותי שנובע מהמעבר לצריכה דרך האינטרנט, והוא אי-התלות הגאוגרפית בין המוכר לקונה. כפי שהתחלתי, בתרבות הצריכה הקודמת, התחרות על הצרכן הייתה ברמה האזורית, כלומר תחרות בין מרכזי הקניות עצמם למשיכת הקונים, ולאחר מכן תחרות בין החנויות השונות באותו המתחם. כיום, אין הכרח שהקונה והמוכר יהיו מאותה המדינה ואפילו לא מאותה היבשת, וזה לדעתנו יוצר הזדמנות מעניינת, כשכרגע המרוויחות הגדולות צפויות להיות חברות האינטרנט הסיניות.


 

מכיוון שבפלטפורמה האינטרנטית המוצר עובר ישר מהיצרן לצרכן, יהיה יתרון עסקי ליצרנית במדינות בהן עלות הייצור נמוכה. חברות האינטרנט הסיניות מוכרות לכל העולם וגם לשוק הסיני הצומח, בעוד שהחברות המערביות מוכרות בעיקר למדינות המערביות, וגם אז רוב המוצרים שהן מוכרות אלו מוצרים שיוצרו במקור בסין. לכן, היתרון של חברות האינטרנט הסיניות צפוי להמשיך ולגדול ביחד עם תרבות הקניות באינטרנט.


לסיכום

שינוי תרבות הצריכה פוגע באופן קשה ביבואנים ובחנויות, ואנחנו מאמינים שהמגמה רק תתעמק עם הזמן. מצד שני, חברות האינטרנט צפויות להגדיל את נתח השוק שלהן, וניתן לראות זאת כבר היום כשחברות האינטרנט האמריקאיות הן מהחברות הגדולות בעולם ומחירי המניות שלהן עולות כל שנה בשיעורים חדים. בנוסף, מתחת לרדאר נמצאות חברות האינטרנט הסיניות, שאומנם גם הן עלו בשיעורים חדים בשנים האחרונות, אך לדעתנו, פוטנציאל הצמיחה שלהן גבוה יותר והתמחור זול יותר.

 

למידע נוסף על

תכלית (DJ Internet Composite (NTR מנוטרלת מטבע (40a)

תכלית Nasdaq Golden Dragon China מנוטרלת מטבע (40a) (PR)

 



 
 
 
 
סקירות אחרונות
 
זהב - סקירה כלכלית / ספטמבר 2017  


ברזיל - סקירה כללית / אוגוסט 2017  


סין - סקירה כלכלית / אוגוסט 2017